Hackaton over technologie in de zorgsector

10 april 2019, Nieko Versteeg
Tim van Santen en het hackathon team Tim van Santen en het hackathon team Tim van Santen en het hackathon team

Onze collega Tim van Santen, de themaspecialist van onze zorgtechnologieoplossing Conview Care, deed mee aan een hackathon. Dit is een evenement waarin specialisten vanuit verschillende disciplines hun knappe koppen bij elkaar steken om binnen korte, vastgestelde tijd een bepaald probleem op te lossen. Het behandelde probleem was heel herkenbaar voor ons: Hoe komt het dat veel zorgprofessionals niet enthousiast zijn over nieuwe technologie.” Tim kijkt terug op een mooie ervaring: ”Ik had nooit verwacht dat je zoveel kunt bereiken in zo’n korte tijd.”

Wat voor hackathon was het?

Het is een landelijk initiatief genaamd Dutch Hacking Health. In vijf steden werden afgelopen twee weken hackathons georganiseerd. In totaal deden 500 deelnemers mee. Ik deed zelf mee aan de editie in Nijmegen. Al deze hackathons hebben als doel om de gezondheidszorg te verbeteren.

Wie organiseert dit? Hoe staat deze hackathon aangeschreven?

De hackathon werd georganiseerd door het REshape Center van het Radboud UMC in Nijmegen. De eerste editie werd daar ook georganiseerd maar inmiddels is Dutch Hacking Health een landelijk evenement.

Waarom deed je mee?

Ik kom bij zorgorganisaties vaak ingewikkelde probleemstellingen tegen die je niet zomaar oplost met de ondersteuning van technologie. Vaak wordt het probleem niet goed genoeg begrepen, waardoor de uiteindelijke oplossing niet aansluit op wat er écht nodig is.
In de hackathon wilde ik designproces nog beter onder de knie te krijgen. Design research is een benadering waarmee je nieuwe producten of diensten kunt ontwikkelen. Hierbij betrek je de mens en de gebruiker altijd in het proces. Het proces houdt in dat je vanuit een probleemstelling toewerkt naar een oplossing.

Hoe zag je team eruit en hoe verliep de samenwerking?

Mijn team was heel divers: het bestond uit iemand uit het lectoraat voor een mbo-zorgopleiding, iemand met een achtergrond in communicatiewetenschap, een verpleegkundige uit het ziekenhuis, een klinische informaticus, informatie-analist en een hbo-student gezond­heid en technologie. Ik deed mee vanuit mijn Master Digitale Innovatie in Zorg en Welzijn en mijn ervaring vanuit Leertouwer. Omdat ik het designproces kende, nam ik regelmatig de leidingom de vaart erin te houden. Het was mooi om te zien dat we konden samenwerken met zo veel verschillende disciplines. Iedereen was heel erg gemotiveerd en spoorde elkaar echt aan om te komen tot vernieuwende inzichten.

Wat was jullie probleemstelling? Wie had dat ingebracht en waarom?

De probleemstelling kwam vanuit de beroepsopleidingen Rijn IJssel en was als volgt: de huidige zorgprofessional krijgt in toenemende mate te maken met technologie in het dagelijks werk. Zorginstellingen geven aan dat de huidige professional de technologie nog onvoldoende omarmt. Dure technologie wordt nog onvoldoende gebruikt waardoor de voordelen te weinig worden benut. Als sector zullen de technologische mogelijkheden beter benut moeten worden om in de toekomst dezelfde kwaliteit te kunnen leveren.

Hoe werkte het verder? Hoe gingen jullie aan de slag?

We zijn begonnen met een design gap: dit betekent dat je de huidige situatie omschrijft en daarnaast de gewenste situatie. Het gat dat daar tussen zit, probeer je te overbruggen met jouw oplossing. Vervolgens zijn we heel breed gaan kijken hoe het probleem in elkaar zit en wat daar allemaal mee te maken heeft. Wanneer je hier een compleet beeld van hebt, kan het zo zijn dat het échte probleem iets heel anders kan zijn dan je eerst verwacht. Na dit helder te hebben, zijn we ons toe gaan spitsen op mogelijke oplossingen. Met creatieve werkvormen genereer je als groep heel veel verschillende ideeën. Door bijvoorbeeld te denken aan andere sectoren kom je dan op oplossingen die je van te voren niet verwacht. Het leukste idee vond ik een soort marktplaats voor in de zorg. We werkten hier onder hoge druk aan. Ik heb weinig slaap per nacht gehad, maar was niet moe! Je zit echt in een flow waar je heel veel energie van krijgt.

Welke oplossing hebben jullie bedacht?

Onze oplossing is Tech@doptie geworden. We kwamen tot de conclusie dat zorgprofessionals experimenteer-ruimte nodig hebben bij het leren werken met een nieuw systeem. Ook is het belangrijk dat er binnen de organisatie mensen zijn waar de rest zich aan op kan trekken. Trainingen leveren vaak onvoldoende kennis en ervaring op om direct te gaan werken met een nieuw systeem. Tech@doptie is een uitgebreide dienstverlening. Als eerst leiden wij ‘Buddy’s’ op met vaardigheden die nodig zijn om andere collega’s te coachen. Hiernaast biedt Tech@doptie een online community aan. De online community is een soort marktplaats waar vraag en aanbod van kennis over systemen en zorgtechnologie samen komen. Deze online community zorgt ervoor dat je als zorgprofessional altijd een Buddy on demand kunt bevragen én antwoorden op veel gestelde vragen kunt terugvinden. Als derde faciliteert Tech@doptie in het trainen van zorgprofessionals in een serious game: de Escape Route.

Wat heeft deze hackathon jou gebracht?

Ik kijk terug op een weekend met heel veel energie, hard werkende mensen en creatieve ideeën. De manier van werken: onder hoge druk en met creatieve methoden, is iets wat ik vaker wil gaan gebruiken in bijvoorbeeld een adviestraject. Het inzicht dat ik kreeg over de adoptie van technologie, neem ik ook zeker mee in mijn werk bij Leertouwer. Zorgorganisaties zijn druk bezig met innovatie, maar weten niet altijd hoe je dit goed doet. Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat de medewerkers de technologie onderdeel maken van hun dagelijks werk. Zij zijn degenen die een vernieuwing ook daadwerkelijk tot een succes maken!

 

Reageren

Reacties

Naar boven